6. Počátky moderního sochařství

[z vypracovaných otázek, plus něco málo z Wikipedie (en)]

Sochařství na přelomu století

Auguste Rodin

The Thinker

Kovový věk
obviněn, že odlil podle živého modelu

Jan Křtitel

Dveře do muzea dekorativních umění
The Gates of Hell
Pomník Občanů z Calais
okamžik před popravou šesti mužů

Pomník Balzaca

modeluje světlem


Soukromý a veřejný Rodin.

[z Umění po roce 1900]

  • Veřejný Rodin: Dříve se tvrdí, že sochař má obdařit sochu životem.
  • Soukromý Rodin: Socha je výsledkem různých náhodných i nenáhodných postupů – procesuální.

Kráčející muž

Henri Matisse

Adolf von Hildebrand: Dobrá socha má jeden správný úhel, odkud na ni nazíra

Matisse: Nikdy nemůžeme vidět všechno najednou.

Když obcházíme kolem Michelangela, tak ho v jistou chvíli pochopíme a můžeme si vybrat nejlepší místo pohledu.

Matissova socha by neměla být takto rozumově postihnutelná.

Záda

Leží akt I (Aurora), 1907

Liboval si v tom, jak fotografové nevědí, jak jeho sochy fotit.


Vigeland

Nor

Vigeland Sculpture Arrangement (Vigelandsanlegget), Oslo
park s jeho sochami

Rosso

“v prostoru není nic materiálního” – ruší obrysy a potlačuje hmotu

prchavé okamžiky, pracuje rychle

voskové hlavy

Meštrovič

Chorvat

fontána před národním divadlem, Záhřeb

Monumenty

Grgur Ninski

Josip Juraj Strossmayer


František Bílek

mystik, křesťan

Krucifix v chrámu sv. Víta
dřevěný

Socha Krista v Libčicích nad Vltavou

Mojžíš (v sousedství Staronové synagogy v Praze)

Ladislav Šaloun

Pomník Jana Husa na Staroměstkém náměstí

Jan Mařatka

Ruce

Jan Štursa

Puberta

Život uniká

Melancholické děvče