7. Secese

[z Umění po roce 1900 a z Wikipedie]

secese = odchod z Vídeňské akademie – 1897

Ideové zdroje secese

Psychoanalýza

Freud – Výklad snů: “Sen je ‘hádankou’, příběhem rozbitým do obrazů, tajným přáním bojujícím o vyjádření a vnitřním cenzorem, snažícím se je potlačit.”

Obrazy Klimta a Kokoschky naznačují “boj mezi výrazem a vytěsněním u malíře stejně jako u modelu”.

Odmítnutí Klimtova obrazu Lékařství, vyloučení Kokoschky z Akademie a obvinění Schieleho z kažení nezletilých “nebyly spory inscenovány pro dráždění buržoazie, ale poukazovaly ke skutečným rozporům mezi soukromou realitou a tehdejší morálkou ve Vídni”.

John Ruskin

umělecký kritik

Inspiroval Arts and Crafts movement.

Odmítá naučené způsoby zobrazování: “Inherited artistic conventions should be rejected. Only by means of direct observation can an artist represent nature in art.”

Miloval Gotiku pro její vztah k přírodě, ale odmítal neo-gotiku jako vyprázdněnou technickou masovou formu.

William Morris

Vedl Arts and Crafts movement, které inspirovalo secesidekorativní styl designu vyvíjející se od roku 1860 v Anglii.

Spisovatel, textile designer, významná osobnost britského socialismu.

Architektura

Antonio Gaudí i Cornet

Chrám Sagrada Familia, Barcelona

Casa Milá

Casa Batló

Park Güel

Viktor Horta

Dům Tasselových, Brusel
schodiště

Hector Guimard

Stanice pařížského metra

Charles Rennie Mackintosh

Glasgow School of Art
bez dekoru, inspirováno Japonskem

secese pouze v prohnutém zábradlí

Grafika

Aubrey Beardsley

ostrá linka, plošné figury bez modelace

Malířství a sochařství

Gustav Klimt

Oskar Kokoschka

portrét Loose
Loos chtěl prosadit represi análně-erotických tužeb. Freud jim ale chtěl porozumět. A Schile s Kokoschkou je chtěli osvobodit.

Vídeň byla domovem i disciplinovaných lidí: Loose, Arnolda Schoenberga, Ludwiga Wittgensteina.

Egon Schiele


Secese v Českých zemích

[z vypracovaných otázek, plus něco málo z Wikipedie (en)]

Architektura

Jan Kotěra

Peterkův dům na Václavském Náměstí

Muzeum v Hradci Králové

Josef Fanta

Hlavní nádraží

František Bílek

Bílkova vila

Grafika

Alfons Mucha

plakáty

nádobí a příbory, nábytek, šperky

Slovanská epopej
Moravský krumlov

Vojtěch Preissig

tvůrce moderní české knihy

Broučci – Jan Karafiát

Slezské písně – Petr Bezruč

Maxmilián Švabinský

portréty osobností

Josef Váchal

texty a jejich ilustrace na dřevěných deskách

knihy sám koloroval a vázal

Malířství

Antonín Slavíček

Jan Preisler

láska, nevěra, mládí, smutek

Jaro, triptych

Svádění (Pokušení)

Maxmilián Švabinský

Splynutí duší

Chudý kraj

František Kupka

Avantgarní skupina Osma

1905

Fill, Kubišta, Otakar Kubín, Antonín Procházka…

ovlivněni post-impresionisty a výstavou Edvarda Muncha v roce 1905 v Praze

expresionismus a kubismus

Emil Filla

Čtenář Dostojevského

Bohumil Kubišta

autoportréty

cezannovské krajiny

Sochařství

František Bílek

mystik, křesťan

Krucifix v chrámu sv. Víta
dřevěný

Ladislav Šaloun

Pomník Jana Husa na Staroměstkém náměstí

Jan Mařatka

Ruce

Jan Štursa

Puberta

Život uniká

Melancholické děvče


Secese, pozdní 19. st.

[z Gombricha]

Art Nouveau, Jugendstil

Architektura

Architektům schází skutečné řemeslo, nemá rádi průmyslově vyráběné prvky a univerzální budovy s trochou umění jako dekorací.

Viktor Horta – Schodiště domu č. 12 v Rue de Turin, Brusel, 1893
inspiruje se křivkami ve východní Asii

Malířství

Aubrey Beardsley – Ilustrace k Salome Oscara Wilda, 1894

Henri de Toulouse-Lautrec – barevná litografie, 1892