10. Počátky abstrakce

[z vypracovaných otázek, plus něco málo z Wikipedie (en) a Červené / Růžové Taschen]

  • vědecké poznání – zpochybnění viděného světa
  • malířství a hudba

teoreticky podložené Kandinskim

“čisté umění”, “nemá potřebu spojovat lidi”, “nemyslí na druhého” – Tolstoj

láska, touha, strach jsou materiální, nemají v umění co dělat

Počátky

  • Delaunay a Kupka v Paříži
  • Kandinskij v Mnichově
  • Larionov v Moskvě

Vasilij Kandinskij

abstraktní akvarely

Francis Picabia

elipsy, které se navzájem vysekávají

Paul Klee

teorie nevinného oko – začít odzačátku jako dítě

dětský projev, ale velmi promyšlené

“Hlava sluníčko s křivejma červenejma očima”

“Dětský kostky na sobě”


De Stijl

neoplasticismus

univerzální kolektivní umění pro všechny, vzdálené jakémukoliv individualismu a subjektivitě

Theo van Doesburg

Piet Mondrian

Ruský konstruktivismus

anarchismus, marxismus

Kazimir Malevič

Obrazové prostředky mají mít převahu nad pouhým zobrazováním viděného.

“Formy suprematismu mají stejný život jako formy přírody. Je to nový výtvarný realismus.”

Suprematismus

Suprematistický obraz

Černý čtverec na bílém pozadí

El Lisickij

kresby a malby – protínající se obdélníky, linie, kruhové výseče

Vladimír Tatlin

Věž III. internacionály

Alexandr Rodčenko

plakáty

Josef Albers

Bauhaus

Pocta čtverci
jemný barevný rozdíl, navázali na něj op-artisti