5. Nové formy a metody umění po roce 1950

[z vypracovaných otázek, plus něco málo z Wikipedie (en) a Červené / Růžové Taschen]

John Cage a náhoda v umění

skladatel

osobně se znal s Duchampem.

buddhista, považuje se za anarchistu

vyzdvihuje náhodu

odmítá polaritu dobrý-zlý a hezký-ošklivý.

Třívětá skladba 4’́33’’
třikrát otevřeno a zavřeno víko klavíru
Music of Changes, 1951
skladba hraná podle generované partitury

Neměl rád improvizaci: “chance procedures were used by Cage to eliminate the composer’s and the performer’s likes and dislikes from music”

Child of Tree, 1975
umělci používají pro hraní různé kytky, jako třeba kaktus

Allan Kaprow

pozdní 50s a začátek 60s

happening = rozbití čtvrté zdi

zhmotnění akční malby a performativního prvku abstraktního expresionismu

Divadelní kus č. 7

najednou probíhalo čtení poezie, hraní na hudbu, tancovalo se mezi diváky a promítali se Rauschenbergovi obrazy a do toho měl John Cage přednášku

18 Happeningů ve třech částech

místnost rozdělena igelitem na tři části v nichž lidé prováděli přesně popsané úkoly (driblovali s míčem, pouštěli desky), zatímco se rozsvěcovalo a zhasínalo a pouštěly se diapozitivy.


Fluxus

1960s

flux = proud, sledování změn

volné hnutí

život lze prožívat jako umění - umění může dělat kdokoliv a být cokoliv.

George Maciunas

Vytvořil manifest Fluxu

Fluxkits, Fluxboxes, Fluxyearbooks
obsahovaly rébusy, záznamy z akcí a různé materiály z produkce Fluxu

Alison Knowles

Identical Lunch
Nejdříve jenom chodila do téže restaurace a vždy si tam dávala tentýž tuňákový sendvič. Pak se k ní připojil kamarád a upozornil jí na to. Až to dospělo k tomu, že si tam chodili se všemi svými kamarády a všichni si dávali ten sendvič.

Druhá úroveň bylo mixování těch sendvičů mixérem. Každý účastník si přinesl svůj a pak dostal sendvič a byl dirigován, kdy má co jak moc nahlas pustit – zvuková kompozice.

Nam June Paik

jeden z prvních pionýrů video-artu. Zabýval se telekomunikací a televizí. Vystudovaný klavírista.

Při první velké výstavě rozestavil po galerii televize a pomocí magnetů upravoval jejich obraz.

Během působení ve Fluxusu namočil hlavu, ruce, kravatu do směsi inkoustu a rajčatové šťávy a tu pak roztíral po pruhu papíru

Joseph Beuys

osobní mytologie, každý se může stát umělcem

umělec jako šaman

Filz TV, 1970
Obrazovka televize zakrytá filcem.

Beuys:

  • na ni kouká,
  • boxuje se před ní,
  • přikládá na ni klobásu.

Nakonec ji nechá u zdi, u nějakého prkna, co je na zdi přidělané.

Coyote
Žil v galerii s kojotem.

How to explain pictures to a dead hare

Zážitek z léčení opakuje v galerii Block - kde 9 hodin leží obalený plstí jejíž konce stráží dva mrtví zajíci

Yoko Ono

happening a performance

Cut piece
diváci z ní odstřihávali ošacení
Hra na schovávanou
Instrukce: schovej se tak dobře až ostatní odejdou, zapomenou na tebe, až všichni zemřou

La Monte Young

hudebník a skladatel.

Pořádal s Yoko Ono koncerty u ní doma.

Zabýval se atonalitou

bývá považován za prvního minimalistického skladatele

George Brecht

Tři židle

Dick Higgins

vynalezl pojem intermédia, aby popsal aktivity Fluxu

skladatel, básník

Ray Johnson

vynálezce poštovního umění

/__rozesílal dopisy__ a kresby umělců nebo slavným
osobnostem, kterých si vážil s žádostí, aby něco doplnili a poslali zpět/
během 50. let

Milan Knížák

Krátce informel, chápe jej jako “záznam tělové akce, která obraz artikuluje”.

proměna obvyklého vzorce nebo chování

“Prosím kolemjdoucí, aby kokrhali”

Hry
“Kreslí se křídou na chodníku čára. Nejdelší vyhrává.”

“Volá se deset vymyšlených čísel. Vyhrává ten, kdo dostane nejvíc odpovědí.”

Procházka
instalované prostředí na ulici

Skupina Aktuální umění

  • Soňa Švecová
  • Jan Maria Mach
  • Vít Mach
  • Jan Trtílek

Hra na vojáky