6. Evropská avantgarda 50. a 60. let

[z vypracovaných otázek, plus něco málo z Wikipedie (en) a Červené / Růžové Taschen]

Nový realismus

Paříž, 1960

nový způsob nahlížení na realitu

upozorňovat na obyčejné věci, které už dávno zevšedněly

užívají sice spotřební věci a předměty denní potřeby, ale hledají v nich něco magického (surrealismus)

věří že obyčejné věci vyprávějí své příběhy

odmítají kult umělce, publikum má být součástní práce

Yves Klein

teorie monochromie
1950 – první výstava jeho monochromních obrazů
Modré období
Ultramarínová modř IKB – International Klein Blue

natíral i sochy na modro

Tvořil obrazy ohněm
deska s bengálskými ohni

kartón pálený hořáky

1001 balónů nad náměstím v Paříži
vytvořil první aerostatickou plastiku

Otiskoval natřenou modelku na plátno

uspořádal výstavu Prázdného prostoru
fasádu galerie natřel na modro, vnitřek vyprázdnil a natřel na bílo
Skok do prázdna, 1960
fotomontáž záznamu jeho performance

pokus vzlétnout, provést lunární pohyb - může znamenat vykročení z předmětného a komerčního světa

Rozvíjel teorii vzdušné architektury

navrhoval ohňo-vodní fontány

Předvedl antropometrické představení s nahými modely.

Jean Tinguely

bizarní kinetické samoúčelné stroje

Hold New Yorku, 1960
stroj, který se během představení sám zničil

Arman

Accumulations – hromadění

Sladký domove, 1960
plynové masky

Niki de Saint Phale

střílela balónky naplněné barvou – malba na plátno

Christo

Piero Manzoni

ovlivnil arte povera

Achromes
obrazy bez barvy, jen našepsované plátnou různě schrnuté, strukturované
Artist’s Breath
nafouknutý balónek
Artist’s Shit
plechovky s výkaly

Cobra

1948–1951

mezinárodní společenství - zkratka Copenhagen, Brusel, Amsterdam

požadují naprostou svobodu užívání barvy a formy

odpor k surrealismu, ale zájem o modernismus a marxismus

odmítají noblesu pařížské školy

jejich metody byly založeny na spontaneitě a experimentu

inspiraci čerpají z art-brut a z prací Paula Klee a Joana Miró, graffiti, mytologie

odmítají figurální tradici, ale i abstrakci poválečné Evropy

vydávali časopis Cobra, uspořádali dvě velké výstavy

Karel Appel

dětské kresby

Questioning Children
asambláž z dětský (nebo africky) vypadajících figurek, dřevěné hlavičky apod.

Asger Jorn

skreplovské malby

Constant

koláže z plánů měst, různě dokreslované

Corneille

pomalované piáno

socha okřídlené kočky nad vodou

Pierre Alechinsky

podobný věci jako ostatní

Situacionisté

1957–1972

marxismus, dada, surrealismus

teorie pro kritiku kapitalismu

kritizují společenské odcizení, komodifikaci

Spektákl

The Society of the Spectacle – Guy Debord

The Revolution of Everyday Life – Raoul Vaneigem

construction of situations

Guy Debord

Asger Jorn

Vídeňský akcionismus

1960–1971

dokumentace experimentálními filmaři – Kurt Kren

akce nemůže podléhat komodifikaci

agresivní, šokovat diváka

zoufalství nad světem a zklamání z něj

Günter Brus

Brus urinated into a glass then proceeded to cover his body in his own excrement, and ended the piece by drinking his own urine.

Hermann Nitsch

Orgien Mysterien Theater
Nitsch and his friends used animal carcasses, entrails, and blood in a ritualistic way.

Rudolf Schwarzkogler

patient’s head swathed in bandages is being pierced by what appears to be a corkscrew, producing a bloodstain under the bandages

Valie Export

feminist actionism

Otto Muehl

Radikální levicová komuna, sekta v městečku Friedrichsdorf za Vídní.

Až 700 lidí v 70. letech.

Společné vlastnictví, společné děti, volná láska.

Asi silně autoritativní společenství.

Rozpad počátkem 90. let.

Muehl odsouzen za sexuální zneužívání nezletilých.