7. Americká avantgarda 50. a 60. let

[z vypracovaných otázek, plus něco málo z Wikipedie (en) a Červené / Růžové Taschen]

Předchůdci pop-artu

Neo-Dada

New York, 50. a 60. léta

přebírala některé principy dadaismu – zpochybňování smyslu moderního umění, přehodnocování toho co je umělecké dílo, snaha šokovat, užívat a recyklovat nalezené předměty

emphasis on the importance of the work of art produced rather than on the concept generating the work

nemalý vliv měla osobní přítomnost Marcela Duchampa v Americe od r. 1956

později: Fluxus, Nový realismus a Pop-art

Robert Rauschenberg

obřadně vygumoval De Kooningovu kresbu, 1953
začíná s čistým štítem

koláže

Jasper Johns

(gay)

vlajky

obraz je objekt (?)

John Cage

Merce Cunningham

tanečník a choreograf

Pop-art v UK

popular art = lidové umění

zobrazuje projevy moderní civilizace

paralelně s ním se rozvíjí pop music (Beatles)

termín použit poprvé v roce 1955 v Anglii

This is Tommorow
výstava v roce 1956

Hamilton vystavuje “Just what is it that makes today’s homes so different, so appealing?”

Richard Hamilton

Independent Group

David Hockney

(gay)

obrazové seriály o plovárnách, interiérech, bytové architektuře

We Two Boys Together Clinging, 1961

Mužské akty a portréty

A Bigger Splash

Experimentuje s fotomontáží

Peter Blake

Na balkóně
výstřižky a postavy jako od Magritta na zeleném pozadí

R. B. Kitaj

Navazuje na expresionismus.

Pop-art v USA

méně satirický, více se snažili vytvořit nové umění, které bude plně americké a bezprostředně inspirované velkoměstským folklórem

čistě americká vizualita: billboardy, fast foody, nákupními střediska, komiksy, televize, automobily

tisk a fotografie

prvně vužili kult osobnostiumělci-celebrity měli možnost se vyjadřovat v médiích a šířit tak svoje myšlenky

většina pop artistů pracovala v reklamě (propagační grafika, aranžéři) – umění pro ně byl další “produkt”

Výstava New Realists v NY, 1962

první Warholovy sítotisky

Pop artisté se dostávájí do podvědomí.

Jelikož chtěli být zařazeni do vývoje pozvali si i Nové realisty z Francie (Arman, Jean Tinguely, Daniel Spoerri, Yves Klein).

kritici vesměs odmítnuto – vidějí v jejich práci výsměch všem “vznešených” ideám abstraktního expresionismu a celé moderně.

Diváky byl přijat výborně. Stává se módou. Diváci milují umělce-celebrity.

Ed Rusha

Benzinové pumpy

Velká značka
20th Century Fox

James Rosenquist

Klapky na očích
detaily spotřebních předmětů – hyperrealistické, lesklé, barevné, floreskní

Roy Lichtenstein

komiks, rastr, bubliny

Wham!

M-Maybe

Andy Warhol

(gay)

kult osobnosti

Elvis

Marilyn

Mao ce Tung

Campbellova polévky

Blowjob

Eat

Brillo

Factory

Christo

balení věcí záclonou

Projekt zabalení Reichstagu
realizováno až 1995

Claes Oldenburg

projekt, který reaguje na představu umění jako zboží

pronajal si sklad a naaranžoval zde více než 100 sádrových objektů v instalaci podobné obchodu (jídlo, oblečení)

rekonstruuje různé předměty z neobvyklých materiálů nebo v neobvyklém měřítku

Měkká vana
zmačkaná, jako rychle vypuštěná cisterna
Rtěnka na podvozku housenky
pásový podvozek"

Minimalismus

vzniká společně s pop artem

proti gestické malbě, náhodě, individuálnímu rukopisu, subjektivním hlediskám

sériovost

společensky nekritický

Předchůdci

Barnet Newman

Ad Reinhardt

Na pomezí

Frank Stella

Nuanca pasa nada, 1964
Tmavý obraz tvaru vlny, světle nalinkovaný.
The pulpir, 1990
Pomalovaný zmačkaný hliník.
Cresiphon, 1968
Obraz tvaru spojených částí kruhů, kruhové výseče barvně namalované.

Kenneth Noland

Beginning
soustředné kružnice

Hlavní

Robert Morris

Tan Felt
filc

Carl Andre

Hliníková a zinková rovina
dlaždice
Objekt ze stavebního dřeva
jenga

Sol LeWitt

Třídílná variace tří různých druhů krychlí
bílá ikea knihovna

Donald Judd

“Barevné šuplíky jako úly”

“Zelené obdélníky nad sebou”

Dan Flavin

Instalace ve fluorescentním světle

Tony Smith

“bílý elka na trávníku”


Postminimalismus

Eva Hesse

Richard Serra