10. Delta modernismu, vybrané tendence umění 60. a 70. let

[z vypracovaných otázek, plus něco málo z Wikipedie (en) a Červené / Růžové Taschen]

Postminimalismus

více otevřené a nejednoznačné než minimalismus

nové materiály: pryž, olovo, molitan, hlína, drát

smyslová přítomnost, která poutá k tělu – ostré bodce apod.

Walter de Maria

“Vztyčené bodce”

Eva Hesse

Sklolaminátová kostka, chlupy dovnitř

Richard Serra

/__monumentální kompozice z železných rour a bloků, které nejsou naimpregnovány a časem začínají reznout__/

“Šutrák na skleněnym pilíři”

“Olovo roste ze zdi”

Anti form

Robert Morris

Filz přibytý na stěnu

Skleněné kostky

Land art

Robert Smithson

Christo

Running Fence, 1976
36 km dlouhá záclona

vydrželo 14 dní

Walter de Maria

Bleskové pole

Arte povera

Itálie

Založil Germano Celante, 1967.

chudý divák a chudé materiály

politický rozměr

metaforické materiály

Kritizují akumulaci materiálního bohatství.

Instalace, asambláže, performance

Michelange Pistoletto – “Koulení míčů z novin po ulici”, 1967

Mario Merz

Zahradníkův domek
Iglů z různých materiálů, ze kterých se v historii stavělo.
Co si počít
iglů voskových kuličky na kovové pánvi s neonovým nápisem

Jannis Kounellis

Řek

“Polovina sádrové hlavy na soklu, ze které jde plynový hořák”


Performance a body art

50s

Yves Klein

Gutai

60s

Allan Kaprow

Carolee Schneemann

Potěšení z masa, 1964

aktéři potřeni krví, svíjí se a hrají si s rybami a uzeninami).

Vnitřní svitek, 1975

vytahuje si z vagíny svitek z kterého předčítá

Oko tělo

nechává po sobě lézt hady - ženské božstvo

Yoko Ono

Joseph Beuys

Vito Acconci

Chris Burden

Marina Abramovič

Česká reakce a akční umění v Čechách

Počátky

Jiří Kolář

Životní stereotypy přecházejí v rituální gesta – Moderní rituál nestojí mimo život, člověk se jej často nevědomě zúčastňuje.

Akční umění – Rozdíly mezi světovým a českým přístupem.

společná je výrazová oproštěnost, věcnost, syrovost

ztráta komunikace – práce ani nečekaly společenské přijetí

V Čechách neměli, kde práce uskutečňovat.

V 80. letech už se ocitli příliš v umění, kde nechtěli být.

Petr Štembera

Základní zjištění: Není důležité, co se dělá, ale ten proces, že to dělá tělo.

Hašení

Spaní na stromě

Roubování

Karel Miler

přechod od slova k tělu – od mnohoznačnosti k jednoznačnosti

pojem piece = idea, představa, realizace, dokumentace

Sledování
upřeně pozoruje ukazováček

Měření

Jan Mlčoch

vyhrocený vztah k vnějšímu světu – přivázán, omezen kopím

Zavěšení – velký spánek
chvilkový únik

Land Art

Ivan Kafka

Skutečnost a sen
doplnění kopce
Vymezení
  • krychle v lese
  • krychle kolem stromu na poli

Dalibor Chatrný

Zrcadla

Hugo Demartini

Koule

Eugen Brikcius

Sluneční hodiny
účastníci natahují papírové pruhy podle měnícího se stínu

Zora Ságlová

Kladení plen u Sudoměře

Házení míčů do průhonického rybníka, 1969

Ladislav Novák

Zoologické kresby
nasypané zrní do kruhu, slepice tvoří obraz

Miloš Šejn

Vymezení prostoru ohněm

Magdalena Jetelová

Islandský projekt, 1992
laserový paprsek v divoké krajině

Land art v “urbánním prostoru”

Projekt centrálního parku Jižního Města – Magdalena Jetelová, Jiří Lasovský

Minikrajina (dětské hřiště, parčík na sídlišti) – Kurt Gebauer