4. Umění v poválečné Evropě

[z vypracovaných otázek, plus něco málo z Wikipedie (en) a Červené / Růžové Taschen]

Strukturální abstrakce

art brut, tašismus, art autre

osvobození od formalismu

rozloučení se s možností změnit svět uměním

návaznost na automatický surrealismus, dada, expresionismus

hledání nové původnosti mimo civilizačně uspořádaný svět

spontánní vyjádření emocí

Wols

Modrý fantóm

Jean Dubuffet

poezie obyčejnosti

Silnice muži

Hans Hartung

změti čar

Georges Mathieu

Všude Kapetovci
výbuch čar

Antoni Tàpies

Matérie na dřevě


Independent Group, 1952–55

malíří, sochaři, teoretici

introduced mass culture into debates about high culture

Na prvním setkání si promítali obrázky z amerických časopisů.

Richard Hamilton

Just what is it that makes today’s homes so different, so appealing?
reklamní fetišismus

Trafalgar Square, 1967

Eduardo Paolozzi

I was a Rich Man’s Plaything
koláž, první pop art, poprvé slovo “pop”

Český informel

40–60. léta

mimo krásu, harmonii

bezprostřednost, nezkaženost – malba dětí a šílenců

hrůza, vidina zničení, samota, odcizení

nová výtvarná řeč se u nás tvořila i poválečným přehodnocením surrealismu (Tikal, Istler)

silný vliv na oproštění od konvencí a tvorbu novějších přístupů měla Skupina Ra i Skupina 42 (obě ukončily svou činnost v roce 1948)

Konfrontace

první dvě 1960 u Jiřího Valenty a Aleše Veselého

  • Jan Koblasa – iniciátor
  • Čestmír Janoušek
  • Antonín Málek
  • Zdeněk Beran
  • Antonín Tomalík
  • Zbyšek Sion
  • Václav Křížek
  • Vladimír Boudník – zastoupen grafikou na první výstavě

znali reprodukce světových umělců

kromě umělců vystavující na konfrontačních výstavách se do skupiny řadí ještě MIkuláš Medek, Robert Piesen, Josef Istler, Jan Kotík, Pravoslav Kotík, Jiří Balcar, Jiří Kolář, Hugo Demartini, Bedřich Dlouhý, Václav Tikal, Zbyněk Sekal, Karel Malich a Václav Boštík aj. – celkem 36 umělců a 6 teoretiků

Výstava D (od Démony z Utrpení knížete Sternenhocha – Ladislav Klíma
Teprve na jaře roku 1964 byla povolena tato výstava.

Šmidrové

studenti AVU a AMU

dadaisticko-recesistický program Jana Koblasy

reaguje na zmrtvění umění v období stalinismu a silně prožívá absurditu současné situace

estetika divnosti

Bedřich Dlouhý

Jaroslav Vožniak

Karel Nepraš

nejprve kreslíř černého humoru.

Informelní díla tvoří galvanickou technologií (strukturálně ztvárněný kov)

inspirován Franzem Kafkou.

Později dělal s litinou.