14. Umění ve východní Evropě po roce 1970

[z vypracovaných otázek a co jsem si našel na Internetu]

Česká oficiální a neoficiální scéna v 70. a 80. letech

Kultura za normalizace

rozvolněný lyrický realismus

až do roku 89 nemění Svaz českých výtvarných umělců svou politiku

Týdeník Tvorba – snaha odborně obhájit sorelu

Monumentální zakázky v Metru
  • Mozaiky
  • Kosmonauti
Vetřelci a Volavky
  • 10 % z každé stavby musí na kulturu [řikal Pavel Karous na procházce]

Josef Brož

Karel Souček

Underground, šedá zóna, hlavní představitelé autentické kultury

zrušeny časopisy Výtvarné umění a Výtvarná práce

Umělci museli žít s tím, že jejich práce je určená jen úzkému okruhu přátel.

samizdaty

Václav Boštík

Vladimír Janoušek

Čtyři kejklíři
kovový, měnitelný reliéf

Karel Malich

dráty

Stanislav Kolíbal

Čestmír Kafka

Spojení
plachty kamionů, lano

Magdalena Jetelová

monumentální socha;

Vrata

Schody

Jitka Svobodová

Slunce

Ivan Kafka

Přesložení
lisovaný papír

Exil

Jiří George Dokoupil

Michael Bielický

Snoubení
dvě stuhy

Woody Vasulka

videoexperimenty se svou ženou

Milan Kunc

Mladý voják
jakoby sorela, proráží zeď
Vymezovat se proti socialistickému realismu, nebo dělat ústupky a moct aspoň něco vystavit?
[z přednášky Morganové]

Popis situace v dalších socialistických zemích,

hlavní představitelé progresivního umění

Ilja Kabakov

Červený pavilo, 1991
pomník socialismu

Krzysztof Wodiczko

Vehicles

Personal Instrument
“consisted of a microphone, worn on the forehead, which retrieved sound while photo-receivers in gloves isolated and filtered the sound through the movement of the hand, which was then perceived discriminately by the artist, perceptually confined by the sound-proof headphones”

Marina Abramovic

“Aby s ní dělali, co chtějí”

Marina Abramovic a Ulay – Light/Dark
v silném světle se proti sobě fackují

“Přešli s Ulayem Čínskou zeď a řekli si Good bye”, 1989

Soc-art

Leonid Sokolov

ironizovaný socialistický realismus

Zofia Kulik

Przemyslaw Kwiek, Pawel Kwiek, Zofia Kulik, Jan S. Vocechovski – Open Form Episodes – Playing on Actress’ Face, 1971
[z Pospiszylovy přednášky]

Neue Slowenische Kunst (NSK), 1984

jako Laibach

dada

“evoking memories of the Nazi occupation”